Skaczące Planety/Wyspy
Są na podłodze porozuczane planety/wyspy, małe i duże z cyferkami pokazując ile skrzatów może stać na jednej planecie/wyspie. Skrzaty chodzą do okoła planet. Gdy druhna powie hasło, skrzaty szukają planety by stanąć na niej. Kto nie ma planety wychodzi z gry na jedną kolejkę.
Planety/wyspy mogą być z papieru, materiału. Na dworze można na parkingu kredą narysować kółka różncy wielkości.
Ślepy Smok
The blind dragon (blindfolded) sits guarding a treasure near by. The kids line up at one end of the room (or teren) and try to sneak quietly to snatch the treasure without being heard. If the dragon hears someone, he/she points in the direction. If he/she points at one of the kids they are spalone ("magically transported to the beginning"), and can start again.
„Spud”
Napisać cyferki na tablicy i wyznaczyć skrzatom cyferkę. Skrzaty muszą stanąć w dużym kole. Rzucić balona w górę. Wywołana cyferka musi złapać balona zanim wruci na podłogę. Ale nie wykrzykiwać cyferki od razu. Dać balonowi trochę czasu opaść. Jeśli skrzat złapie balona zanim udeży o podłogę to może wykrzyknąć następną cyferkę. Jeśli nie złapie do drużynowa wywołuje cyferkę. Żeby przyspieszyć grę można po jakiejś chwili wykrzykiwać dwie cyferki na raz.
GŁUCHY TELEFON
PIŁKA GONI PIŁKĘ
Dzieci siedzą w kole , w siadzie skrzyżnym/ ręce z tyłu, łopatki ściągnięte/
Dwoje dowolnych dzieci trzyma za plecami po jednej piłce.
Na hasło nauczyciela piłki są przekazywane z rąk do rąk tj. piłka goni drugą piłkę. Jeśli uda się dogonić piłkę, zabawa zaczyna się od początku ale w przeciwnym kierunku.
Dotknij Czegos
Dzieci biegają w trakcie, gdy gra muzyka na ciszę w muzyce prowadzący mówi np. dotknij czegoś, co jest: okrągłe, czerwone. Dzieci odnajdują i dotykają przedmiot o wskazanych cechach.(Podczas zabawy z dziećmi starszymi możemy podawać jednorazowo większą ilość cech).
Hot Potato (and various versions like for Snow White)
Na przykład: hot potato - “Gorąca dynia”. Do muzyki podawać dynie. Kto ją trzyma gdy muzyka się zatrzyma musi udawać że umiera. Wtedy się „budzi” i gra dalej idzie. Po kilku rundach dodać duszka wyciętego z papiera i puscić go w drugą stronę kręgu. Kto trzyma dynie „umiera”; kto trzyma duszka musi krzyknąć „boo” żeby „wystraszyć” skrzata spowrotem do życia.
Pin the Tail on the Donkey (and versions like for Trzy Swinki)
OH - AH
Start with everyone in a circle holding hands. One person gives a quick squeeze to the hand of the person on the RIGHT. The squeeze is passed from person to person round the circle until it is moving smoothly. Now add sound. Squeeze and say "ooh"… and watch it go around. Next add "ah", but with a LEFT exchange…some fun as the sounds pass over each other at the same time! (Wszyscy siedzą w kółeczku i trzymają się za rączki. Drużynowa „puszczs iskierkę” ściskając rączkę skrzata na PRAWO od niej. Iskierka ma iść dookoła kręgu. Jak skrzaty dobrze pusczczają iskierkę to dodajemy odgłosy. Drużynowa ściska rączkę i mówi “Oh”. Później się dodaje "Ah", ale się puszcza iskierkę w LEWO. Zobaczyć jak to skrzatowm wyjdzie.)
Steal the Bacon
Podzielić gromadkę na dwie drużyny i obydwie stoją na przeciwko siebie po obu końcach sali, w swoich „domkach”. Każdemu skrzatowi dać kolor, lub cyferkę na karteczce którą trzymają (bo często skrzaty zapominają). Po środku sali położyć jeden „bekon” (klocek, but i t.p.). Drużynowa wywołuje cyferkę lub kolor i odpowiednie skrzaty muszą biec na środek, łapać „bekon” i z nim wrucić do „domu”. Wyłożyć następny „bekon” na środek i na nowo. Która drużyna naj wiecej bekona skradnie wygrywa. Dobrze jak się ma dużo „bekonou” , na przykład klocki, wtedy można za każdym razem nowy bekon wystawiać. Skrzaty wtedy składają skradnięty bekon w domku i na końcu gry liczymi ile każda drużyna nazbierała.
Steal the Serek: Do guziczka „Myszka”. Myszki kradną serek zamiast bekon.
Everybody’s It / Złapany
Wszystkie skrzaty stoją na trawie, i o ile można, oddalone od innych. Gdy drużynowa krzyknie przez siebie wymyślone „magiczne słowo” każdy skrzat próbuje złapać innego. Kto jest złapany siada. Jeśli dwa skrzaty się razem złapały to obydwa siadają. Gra się kończy gdy zostaje tylko jeden skrzat.
Line Tag
Summary: Fun gym game for kids- everyone has to run on the lines to play.
Goal: To be the last person in the game (left untagged).
How to Play the Line Tag Game:
1. Pick two volunteers. These volunteers will be “it” for the game.
2. Everyone else needs to be spaced out on the court lines. The purpose of the game is to not be tagged by people who are “it”. Everyone, including those who are “it”, can only run on the court lines- if someone runs off the line or jumps to another line, then they have to sit down and become a “block” (you’ll have to watch for this) .
3. The people who are “it” try to tag everyone. Once a person is tagged, he/she must sit down at that exact spot and become a block. The people running on the lines cannot run past the blocks (the blocks are barriers) - only the people who are “it” can run past the blocks and tag everyone else. Whoever is the last person standing wins the game.
Gry
Pilka w Dolku ‘Motylki’ w kolorowych papierkach i dzieci sie wymieniaja
Klocki Koty i Konie
”Sprzątanie” Lampa-Nos
Rysowanie na tablicy Z torbą na głowie trzeba robić różne rzeczy (t.j. pin the tail on the ...)
Bingo Pokrojone puzzle z cyferkami na odwrocie
Idziemy Na Wycieczkę
Siedzimy w kole. Drużynowa opowiada o wycieczce – „Idziemy na wycieczkę. Krótka trawa, wysoka trawa, rzeka... wreźcie miś! Uciekamy. Przy każdej rzeczy trzeba odpowiednie odłosy. Od misia uciekamy i na odwrót mijamy wszystkie rzeczy.
Kometa – to jest za trudne dla młodszych skrzatów
Trzeba mieć piłeczkę na końcu sznurka. Naj łatwiej jak piłeczka jest owinięta materiałem i to związać do końca długiego sznurka. Dzieci stoją w dużym kole, drużynowa stoi w środku z „kometą”. Drużynowa zaczyna się kręcić i wypuszczać trochę sznurka aż piłeczka, na końcu sznurka, jest pod nogami dzieci. Dzieci muszą skoczyć jak kometa do nich dojdzie żeby się nie zaplątać w niej.
Zapoznajmy się
Dzieci siedzą w kółeczku. Rzucając do siebie woreczek z grochem lub piłkę wykrzykują imię. Gdy zapoznają się lepiej można dodać drugi woreczek.
Gra w kolanko
Dzieci stoją kołem. Drużynowa rzuca piłkę do dzieci - które nie złapie klęka na kolano,
lub za drugim razem na oba. Gdy klęczy i złapie piłkę może znowu wstać.
Dodać kolory lub coś podobnego. Na przykład – skrzaty łapią piłkę gdy drużynowa rzuca i podaje nazwę każdego koloru. oprócz czarnego. Więc jeśli skrzat łapie piłkę jak drużynowa wywołuje „czarne” to musi na jedno kolanko uklęknąć.
Zabawa piórkiem (lub balonem) -gra zręcznościowa.
Zabawa polega na jak najdłuższym utrzymaniu piórka w powietrzu. Można dmuchać, poruszać powietrze rękoma itp., ale nie wolno dotknąć piórka. Skrzaty mogą bawić się w 2-4 osobowych grupach lub całą gromadką. Zmieniając nieco zasady możemy do gry wykorzystać balonik.
Dzień dobry. Jestem...
Wszyscy razem stoją. Drużynowa mówi „Dzień dobry. Jestem słoniem lub krokodylem lub świnką i td. Skrzaty muszą sie zachowywać jak ta rzecz. Skrzaty też mogą mieć okazje wybrać „kim są”. (nie tylko zwieżątka ale też: pani której ząb boli; dziecki które cytryne ugryzło i t.d.)
Śmieszne kosteczki
Dzieci bawią się parami. Zabawa polega na tym, że drużynowa prosi dzieci aby np: dotknęły łokci drugiego dziecka swoimi łokciami, kolan kolanami, czy ucha uchem. Starsze dzieci mogą czasami wykonać drugie połączenie nie puszczając pierwszego. Uwaga, można się naprawdę zasupłać!
Flet (dzwonek) - czarodziej
Zabawa polega na tym, że dzieci biegają po sali w rytm muzyki i naśladują na przykład lot samolotu. Na dźwięk fletu (dzwonka) stają nieruchomo i cicho (jest to dobry sposób na opanowanie rozbawionej i zbyt głośnej gromadki).
Połówki
Wycinamy z czerwonego papieru serduszka (lub to co pasuje do guziczka) i rozcinamy je wzdłuż osi symetrii. Na obu częściach przylepiamy taki sam obrazek. Dzieci skaczą po sali w rytm muzyki i kiedy muzyka milknie muszą szybko znaleźć swego partnera. Kto znajdzie partnera od razu siada. Zabawę można powtórzyć kilka razy pamiętając o wymianie połówek serduszka między dziećmi.
"Gąski, gąski do domu..."
Jeden skrzat - "pasterka/pasterz" (z drużynową do podpowiadania pytań) stoi przy ścianie, dwoje dzieci w środku sali -"wilki", reszta gromadki -"gąski" (z przyboczną do podpowiadania) pod przeciwległą ścianą.
Pasterka: Gąski, gąski do domu!
Gąski: Boimy się!
Pasterka: A czego!
Gąski: Wilka złego!
Pasterka: Gąski, gąski do domu!
Gąski starają się przebiec do pasterki, a wilki usiłujące schwycić. Schwycone gąski stają się wilkami. Zabawa toczy się dalej. Z początku jeden wilk może na nóżkach biegać. Gdy się zbiera więcej wilków niech zaczną gonić gąski na czworakach.
"Gąski, gąski do domu..." ale z ośmiornicą na morski temat
Jest jedna ‘ośmiornica’ na boisku i reszta skrzatów są rybkami na końcu boiska. Ośmiornica woła „Chodźcie rybki do mnie.” Ośmiornica łapie rybki i złapane rybki siadają tam na miejscu i się zmieniają w wodne rośliny/‘sea weed’ i swoimi rękami machają jakby liśćmi. Jak ośmiornica znowu woła do rybek, to tym razem jak reszta rybek biegnie są łapane przez ośmiornicę i przez machające rączki roślin wodnych, które siedzą w miejscu. Złapane rybki siadają na miejscu i są terac też wodnymi roślinami.
"Gąski, gąski do domu..." ale z myszką i kotkiem
Myszki/skrzaty mają ogonki które kot ma ściągnąć. Ogonki są ze sznurka lub wełny i wetknięte do tylnej kieszonki albo za pas. Kot siedzi w środku sali. Gdy drużynowa krzyknie „myszki, myszki do domu!” myszki biegną unikając kotka. Myszki którym kot ściągnął ogonki zmieniają się w koty i pomagają łapać resztę myszek.
Czerwone – Zielone
Jeden skrzat (z drużynową do podpowiadania pytań) stoi przy jednej ścianie, reszta gromadki (z przyboczną do podpowiadania) pod przeciwległą ścianą. Skrzat woła ‘zielone’ i reszta może biec w jego stronę. Gdy skrzat wykrzyknoe ‘czerwone’, gromadka musi się zatrzymać w miejscu. Skrzaty nie powinny się ruszać. Kto się poruszy musi wrucić na miejsce startu. Kto dobiegnie bezpiecznie do wołającego wtedy rozpoczyna nową gre.
Ciepło - zimno
Jedno z dzieci wychodzi z sali. Drużynowa chowa jakiś umówiony przedmiot (związany z tematem zbiórki) tak, żeby wszystkie dzieci widziały gdzie jest. Dziecko, które było na zewnątrz wraca i stara się znaleźć schowany przedmiot. Reszta gromadki pomaga jej mówiąc "zimno, zimno!" gdy przedmiot jest daleko, "ciepło, ciepło!" gdy dziecko idzie w dobrym kierunku lub "gorąco, gorąco!" gdy jest w pobliżu ukrytego przedmiotu. Po odnalezieniu dziecko chowa umówiony przedmiot dla następnego skrzata i zabawa toczy się dalej.
Kwoka i pisklęta
Jedno z dzieci wychodzi z sali. Pozostałe dzieci siadają w rzędzie tak aby wchodzący nie widział ich twarzy. Drużynowa wybiera jedno z dzieci aby było "kurczaczkiem" i przypomina innym, że muszą patrzeć prosto, a nie na tą osobę w czasie zabawy, bo odgadujący domyśli się gdzie kurczaczek siedzi. Dziecko z zewnątrz wraca do sali i drużynowa prosi głośno:
"Kurczaczek zapiszczy!"
Dziecko wybrane na kurczaczka odzywa się cicho: "Pi!"
Drużynowa może kilka razy poprosić kurczaczka o głos. Po odgadnięciu kto był kurczaczkiem siedzące dziecko wychodzi i drużynowa wybiera nowego kurczaczka.
Kogo Brakuje W Kole?
Skrzaty stoją kołem. Jeden skrzat stoi w środku koła z zawiaznymi oczami. Drużynowa poleca schować się drugiemu skrzatu. Po zdjęciu z oczu opaski, skrzat po rozejrzeniu się dookoła ma zgadnąć kogo brakuje.
Domki do wynajęcia
Skzraty siadają na krzesełkach dookoła Sali. Jeden skrzat zostaje bez krzesła.
Ten który pozostał zaczyna chodzić pomiędzy domkami i pyta:
Czy są domki do wynajęcia?
Zwykle otrzyma odpowiedź, że ”nie” -idzie zatem dalej szukać. W tym czasie inne dzieci wymieniają się domkami. Jeżeli szukający nie jest gapą ~ wskoczy do, przez chwilkę, wolnego domku i kto inny zaczyna szukać nowego miejsca.
Gry na siedząco gdy skrzaty skończyły coś i czekają na reszte
I spy
Alfabet – Co w tej sali się zaczyna na literke...? Każdy po kolei mówi
OOH - AH
Start with everyone in a circle holding hands. One person gives a quick squeeze to the hand of the person on the RIGHT. The squeeze is passed from person to person round the circle until it is moving smoothly. Now add sound. Squeeze and say "ooh"… and watch it go around. Next add "ah", but with a LEFT exchange…some fun as the sounds pass over each other at the same time! (Wszyscy siedzą w kółeczku i trzymają się za rączki. Drużynowa „puszczs iskierkę” ściskając rączkę skrzata na PRAWO od niej. Iskierka ma iść dookoła kręgu. Jak skrzaty dobrze pusczczają iskierkę to dodajemy odgłosy. Drużynowa ściska rączkę i mówi “Oh”. Później się dodaje "Ah", ale się puszcza iskierkę w LEWO. Zobaczyć jak to skrzatowm wyjdzie.)
Zmiana kolorów:
W kilku kolorach wyciąć kształty dobrane do tematu zbiórki. Każdy skrzat dostaje kształt i siada w krzesełku. Drużynowa wywołuje kolor i skrzaty trzymające ten kolor muszą wymienić się miejscami. Na odmiane później wywoływać dwa kolory na raz.
Pląsy - Gry ze śpiewem
Tańczymy Labada
A Uni
Pingwin
Jestem Muzykantem i Komendiantem
Głowa, Ramie, Łytki, But
Bawiły się Skrzaty (bawiły paluszkami)
Karuzela
Stary Niedźwiedź Śpi
Płynie Śpiew Pada Descz
Mam Czerwone Kalosze
Uciekaj myszko do dziury
Zabawa w kole. Ucząc dzieci tej zabawy musimy wytłumaczyć im dokładnie (i pokazać) na czym ona polega. Dzieci stoją w kole trzymając się za ręce, na zewnątrz koła stoi "kot", w środku koła jest "myszka". Dzieci w kole podnoszą ręce tworząc "bramę" lub opuszczające i "brama" się zamyka. Przez ten otwór wpuszczają one "kota" lub "myszkę", mogą też zamknąć drogę i uniemożliwić ucieczkę lub pogoń. Gdy "myszka" jest złapana wybieramy nowe dzieci i zabawa się powtarza. Kiedy dzieci dobrze grę poznają możemy mieć dwie pary dzieci jednocześnie. Dzieci bawiąc się w tą grę są bardzo zajęte toczącą się akcją, stąd sugerowałabym, aby nauczyć je słów piosenki zanim tę zabawę wprowadzimy w całości.
słowa: Uciekaj myszko do dziury,
Niech cię nie złapie kot Bury,
bo jak cię złapie kot Bury,
To cię obedrze ze skóry.
Stary niedźwiedź mocno śpi
Dziecko "niedźwiedź" siedzi w środku koła i udaje, że śpi. Pozostali tworzą koło i podają
sobie ręce, posuwając się w kole śpiewają lub mówią:
Stary niedźwiedź mocno śpi, (przykucają)
(cicho) stary niedźwiedź mocno śpi. (przykucają)
My się go boimy, na palcach chodzimy
Jak się zbudzi to nas zje, (przykucają)
Jak się zbudzi to nas zje. (przykucają)
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
Druga godzina niedźwiedź chrapie,
(głosno) Trzecia godzina niedźwiedź łapie!!! (rozbiegają się po sali)
"Niedźwiedź" próbuje schwycić innego skrzata zanim on/a kucnie. „Złapane dziecko staje się niedźwiediem.
Gry i zabawy na powietrzu
Domki do wynajęcia
Drużynowa rysuje kredą na chodniku o jedno koło mniej niż jest uczestników zabawy.
Dzieci wchodzą do komórek, a ten, który pozostał zaczyna chodzić pomiędzy domkami pyta: Czy są domki do wynajęcia?
Zwykle otrzyma odpowiedź, że nie -idzie zatem dalej szukać. W tym czasie inne dzieci wymieniają się domkami. Jeżeli szukający nie jest gapą ~ wskoczy do przez chwilkę wolnego domku i kto inny zaczyna szukać nowego miejsca.
Gra w kolanko
Dzieci stoją kołem. Drużynowa rzuca piłkę do dzieci - które nie złapie klęka na kolano,
lub za drugim razem na oba. Gdy klęczy i złapie piłkę może znowu wstać.
"Hali halo!"
Dzieci stoją w luźnym szyku. Dziecko, które ma piłkę woła: "Hali halo -Ania!" Rzuca piłkę w górę i wszystkie dzieci starają się odbiec. Ania łapie piłkę i krzyczy "Stój!" Wszyscy zatrzymują się. Ania może zrobić trzy słoniowe skoki w kierunku dziecka, które ją wywołało. Dziecko wywołujące robi koszyczek z rąk (ręce splecione palcami i wyciągnięte do przodu) i Ania próbuje w niego wcelować. Gdy wceluje -wywołuje inne dziecko, gdy nie -piłka wraca do poprzednika i gra toczy się dalej.
Złap Balon
Skrzaty stoją w kole. Drużynowa jest w środku. Każdy skrzat ma swój numer. Kiedy
drużynowa rzuca balon do góry, mówi numer skrzata, wtedy ten szkrzat wybrany musi
złapac balon zanim on spadnie na podłogę.
Pomnik
Cele dydaktyczne: zgodna praca w małych grupach, umiejętność wnikliwego obserwowania i odwzorowywania. Uczestnicy dobierają się w pary. Jedna z par tworzy pomnik (w tym czasie pozostali odwracają się). Prowadzący przykrywa go chustą. Na znak wszyscy oglądają pomnik (nie dotykając go), po czym tworzą taki sam. Prowadzący odsłania pierwowzór, a wszyscy sprawdzają, która para była najbliżej prawdy. Ona tworzy nowy pomnik.
Dotknij Czegos
Cele dydaktyczne: utrwalenie konkretnych cech, kształtów, kolorów itp. Dzieci biegają w trakcie, gdy gra muzyka na ciszę w muzyce prowadzący mówi np. dotknij czegoś, co jest: okrągłe, czerwone. Dzieci odnajdują i dotykają przedmiot o wskazanych cechach.(Podczas zabawy z dziećmi starszymi możemy podawać jednorazowo większą ilość cech).
Słońce Świeci, Deszcz Pada
Na hasło „ słońce świeci” dzieci swobodnie biegają
po sali i wesoło podskakują.
Na hasło „ deszcz pada” podbiegają do ściany i stoją
prosto mocno przylegając do
niej pośladkami, piętami, plecami i głową. Ręce t
rzymają wzdłuż tułowia.
Pająk i Muchy
Spośród uczestników zabawy nauczyciel wyznacza pająka i oznacza go szarfą. Zajmuje on miejsce w wyznaczonej w rogu sali „ sieci”. Pozostałe dzieci są muchami i biegają po sali we wspięciu na palcach lub w innej pozycji. Na hasło : „Pająk”, wszystkie muchy przyjmują określoną wcześniej pozycję / siad skrzyżny, siad klęczny.../ i pozostają nieruchomo, bo pająk wychodzi na łowy. Jeżeli mucha poruszy się lub przyjmie nieprawidłową pozycję pająk zabiera ją do sieci, gdzie siedzi do końca zabawy. Po zmianie pająka złapane muchy wracają do zabawy.
No comments:
Post a Comment