Pomnik
Cele dydaktyczne: zgodna praca w małych grupach, umiejętność wnikliwego obserwowania i odwzorowywania.
Uczestnicy dobierają się w pary. Jedna z par tworzy pomnik (w tym czasie pozostali odwracają się). Prowadzący przykrywa go chustą. Na znak wszyscy oglądają pomnik (nie dotykając go), po czym tworzą taki sam. Prowadzący odsłania pierwowzór, a wszyscy sprawdzają, która para była najbliżej prawdy. Ona tworzy nowy pomnik.
Ludzie do ludzi
Dzieci łączą się w pary, stojąc w luźnej gromadzie. Prowadzący wymienia: witają się nasze dłonie, witają się nasze stopy, witają się nasze uszy…, a dzieci dotykają siebie wymienianymi częściami ciała. Na hasło „ludzie do ludzi” następuje zmiana partnerów w parach.
Salatka Owocoa
Cele dydaktyczne: ćwiczenie pamięci, nazw poszczególnych owoców, reagowanie na sygnał.
Dzieci siedzą w kole. Prowadzący rozdaje im obrazki przedstawiające owoce. Mówi, aby każde dziecko się zapoznało i zapamiętało swojego „owocka”. Na hasło: "Zmienią się miejscami dzieci, które są bananami” - wszystkie dzieci z danej grupy owocowej zmieniają swoje miejsce. Ostatnie dziecko, które nie zdąży usiąść wymienia następną grupę owoców. Na hasło „sałatka owocowa”- wszystkie dzieci zmieniają swoje miejsca.
Dotknij Czegos
Cele dydaktyczne: utrwalenie konkretnych cech, kształtów, kolorów itp.
Dzieci biegają w trakcie, gdy gra muzyka na ciszę w muzyce prowadzący mówi np. dotknij czegoś, co jest: okrągłe, czerwone. Dzieci odnajdują i dotykają przedmiot o wskazanych cechach.(Podczas zabawy z dziećmi starszymi możemy podawać jednorazowo większą ilość cech).
części ciała
Cel dydaktyczny:utrwalenie nazw poszczególnych części ciała i ich położenia.
Dzieci ustawione są w kółku. Prowadzący wymienia (można także śpiewać na określona melodię) poszczególne części ciała:
„Głowa, ramiona, kolana, pięty , kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa ramiona, kolana, brzuch.
Oczy uszy, usta ,nos”.
Dzieci podczas wymawiania części ciała prawidłowo je pokazują. W miarę ilości powtórzeń tempo piosenki przyspiesza
BEREK - ŚWIECZNIK
Wybrane dziecko zostaje berkiem, a pozostałe biegają po sali. Berek nie może dotknąć dziecka, które zatrzyma się i przyjmie postawę skorygowaną tzw. świecznik.
BEREK – SŁUPEK
Dzieci poruszają się na ślizgaczach/ kocykach/ w siadzie klęcznym.
Wyznaczony przez nauczyciela berek stara się dotknąć kogoś, aby przekazać mu swoja rolę. Uciekający, aby uchronić się przed schwytaniem przyjmuje pozycję tzw. słupka – siad korekcyjny nieruchomy
/ ręce w pozycji tzw. skrzydełek /
SŁOŃCE ŚWIECI, DESZCZ PADA
Na hasło „ słońce świeci” dzieci swobodnie biegają po sali i wesoło podskakują. Na hasło „ deszcz pada” podbiegają do ściany i stoją prosto mocno przylegając do niej pośladkami, piętami, plecami i głową. Ręce trzymają wzdłuż tułowia.
STARY NIEDŹWIEDŹ MOCNO ŚPI
W wersji tej dzieci zamiast maszerowania jeżdżą w siadzie klęcznym na ślizgaczach. Niedźwiedź w środku koła przyjmuje pozycję ukłonu japońskiego.
GAPTUŚ
Dzieci otrzymują kolorowe szarfy. W rytmie muzyki poruszają się po sali. Na przerwę w muzyce każde dziecko siada szybko / siad klęczny , skrzyżny - do ustalenia przez nauczyciela/ Kto usiądzie ostatni lub nie przybierze właściwej pozycji oddaje szarfę. Wygrywają te dzieci, które nie utracą swoich szarf w ciągu całej zabawy.
MYSZKI W PUŁAPCE
Uczestników zabawy dzieli się na dwa równe zespoły. Pierwszy zespół ustawia się na obwodzie koła w siadzie klęcznym trzymając się za ręce uniesione wysoko do góry. Drugi zespół znajduje się poza kołem w pozycji siadu klęcznego na kocykach . Dzieci znajdujące się na kocykach poza kołem ślizgają się po sali , również w środku koła. Na sygnał nauczyciela dzieci siedzące w kole opuszczają ręce i zamykają pułapkę. Złapane w środku dzieci otrzymują punkty karne. Po kilku powtórzeniach następuje zmiana ról zespołów.
PAJĄK I MUCHY
Spośród uczestników zabawy nauczyciel wyznacza pająka i oznacza go szarfą. Zajmuje on miejsce w wyznaczonej w rogu sali „ sieci”. Pozostałe dzieci są muchami i biegają po sali we wspięciu na palcach lub w innej pozycji. Na hasło : pająk wszystkie muchy przyjmują określoną wcześniej pozycję / siad skrzyżny, siad klęczny…/ i pozostają nieruchomo, bo pająk wychodzi na łowy. Jeżeli mucha poruszy się lub przyjmie nieprawidłową pozycję pająk zabiera ją do sieci, gdzie siedzi do końca zabawy. Po zmianie pająka złapane muchy wracają do zabawy.
OGONKI
Dzieci jeżdżą w siadzie klęcznym na kocykach.
Część dzieci wkłada szarfy za gumki od spodenek. Na hasło „polowanie” pozostałe dzieci próbują zdobyć szarfy czyli ogonki. Ten kto zbierze najwięcej ogonków wygrywa.
KOTY POD PŁOTY
Dzieci jako koty czworakują po jednej stronie sali. Na środku sali w poprzek ustawione są ławeczki. Na sygnał nauczyciela koty przechodzą na drugą stronę czołgając się pod ławeczkami. Po pokonaniu „płotu” dzieci spacerują po drugiej stronie.
Dziecko otyłe lub mało sprawne może przejść przez ławeczkę.
MURARZ I CEGŁY
Wybrane dziecko zostaje murarzem poruszającym się tylko wzdłuż narysowanej linii. Dzieci – cegły stają pod ścianą. Na hasło nauczyciela starają się przebiec w przeciwny koniec sali tak, aby nie zostać dotkniętym przez murarza. Dotknięte dzieci siadają na linii w siadzie skrzyżnym, z plecami wyprostowanymi i rękoma opartymi na kolanach tworząc tzw. mur. Murarz kontroluje czy mur jest prosty i poprawia dzieci nieprawidłowo siedzące.
CZATY NA CZWORAKACH
W wersji korekcyjnej sposobem poruszania może być czworakowanie , ślizgi na kocykach lub podpór tyłem.
Dzieci stoją w szeregu na linii startu. Przed nimi, w odległości kilkunastu metrów, znajduje się czatujący. Gdy jest on odwrócony tyłem do uczestników zabawy, wówczas mogą oni zbliżać się do niego. Gdy zwróci się do nich przodem, powinni zatrzymać się i stanąć w bezruchu. Kto się poruszy wraca na linię startu. Wygrywa dziecko, które najszybciej dotrze do czatującego.
DZIEŃ I NOC
Dwa szeregi ustawione są tyłem do siebie na środku sali. Jeden szereg to dzień, a drugi –noc. Linie mety znajdują się na końcach sali. Nauczyciel na wyrywki wywołuje dzień lub noc- wywołany szereg łapie uciekających
/ noc przemieszcza się na miejsce dnia i odwrotnie/
Zespół, który pierwszy to zrobi i przyjmie pozycję skorygowaną otrzymuje punkt / można przyjmować różne pozycje wyjściowe, np. biegnąc, skacząc jak „żabki”, w podporze tyłem /
NIEDŹWIEDZIE DO GROTY
Dzieci w pozycji na czworakach chodzą po sali. Na hasło ”niedźwiedzie do groty” udają się do groty oznaczonej skakankami i siadają w siadzie skrzyżnym skorygowanym . Po wyjściu z groty zabawa toczy się dalej.
OBRONA TWIERDZY
Dzieci leżą przodem na obwodzie koła. W środku koła jest ustawiony kręgiel / pachołek/ - „ twierdza” Jedno dziecko wchodzi do koła i stając przy kręglu jest obrońcą twierdzy. Na sygnał nauczyciela / włączenie stopera/dzieci leżące na obwodzie koła toczą piłkę między sobą i w dogodnym momencie starają się strącić kręgiel. Obrońca twierdzy może zatrzymać piłkę nogami, odbić ją lub złapać. Po strąceniu kręgla lub po upływie ustalonego czasu następuje zmiana obrońcy.
MINUTA
Na sygnał nauczyciela dzieci maszerują na palcach po sali zachowując ciszę. W czasie marszu starają się określić czas 1 minuty. W chwili, gdy uznają, że okres 1 minuty upłynął wykonują siad skrzyżny z plecami prostymi i rękami na kolanach. Wygrywa to dziecko, które będzie najbliższe prawdy.
INICJATOR RUCHU
Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej na obwodzie koła. Jedno dziecko wychodzi na zewnątrz koła i odwraca się tyłem do uczestników. Spośród siedzących nauczyciel wyznacza jedno dziecko, które zapoczątkuje ruch, pozostali naśladują ruchy inicjatora.
Po rozpoczęciu zabawy wraca dziecko będące na zewnątrz koła. Jego zadaniem jest odnalezienie inicjatora, który co jakiś czas zmienia rodzaj ruchu. Po odgadnięciu / 3 próby/ zmiana.
WYGANIANIE KUREK Z OGRÓDKA
Dzieci podzielone na 2 zespoły. Każdy zespół ma tę samą liczbę woreczków. Na sygnał należy przerzucić woreczki na stronę przeciwnika palcami stóp. Wygrywa zespół, który ma mniej woreczków na swoim polu.
PIŁKA GONI PIŁKĘ
Dzieci siedzą w kole , w siadzie skrzyżnym/ ręce z tyłu, łopatki ściągnięte/
Dwoje dowolnych dzieci trzyma za plecami po jednej piłce.
Na hasło nauczyciela piłki są przekazywane z rąk do rąk tj. piłka goni drugą piłkę. Jeśli uda się dogonić piłkę, zabawa zaczyna się od początku ale w przeciwnym kierunku.
PIŁKA NOŻNA KOREKCYJNA
Zasady gry takie jak w piłce nożnej. Zawodnicy poruszają się jak pająki,
a bramkarze w siadzie klęcznym na ślizgaczach/ piłka powinna być miękka
Zabawa „Pociągi”- dzieci ustawione w trzech rzędach. Jeden pociąg rusza na dźwięk muzyki wydającej dźwięki podobne do piły, stawiając duże kroki mówiąc słowa; czuuuuuuuuu ( przeciągając jak najdłużej) .
Drugi rusza, gdy zaczynają grać grzechotki, dzieci poruszają się w rytm ósemek (dzieci mówią krótko czu, czu, czu w rytm stawianych kroków). Natomiast trzeci pociąg rusza, gdy do rytmu wkracza muzyka marszowa. Dzieci maszerują wysoko podnosząc kolana ( słowa czu, czu, czu wymawiają rytmiczne odpowiednio do stawianych kroków). Pociągi poruszają się cały czas w rytm swojej muzyki omijając się. Gdy muzyka cichnie dzieci stają
w rozsypce i poruszają się jak pajacyki. Następnie w rytm muzyki bawarskiej śpiewają wyraźnie przeciągając ; heidi, heidi . Na sygnał dzieci dobierają się parami, robią haczyki i podskakują w kółeczku. Gdy zaczyna się muzyka marszowa dzieci ustawiają się w jednym rzędzie i maszerują w miejscu. Na sygnał rozchodzą się raz w lewo, raz w prawo i tworzą dwa koła chwytając się za ręce. Gdy cichnie muzyka dzieci dobierają się parami i tańczą w kole „Polkę Jarocinkę”, gdy zaczyna grać muzyka. Przy refrenie śpiewają; Dookoła, dookoła, dookoła, dookoła, raz i dwa (2x).
w rozsypce i poruszają się jak pajacyki. Następnie w rytm muzyki bawarskiej śpiewają wyraźnie przeciągając ; heidi, heidi . Na sygnał dzieci dobierają się parami, robią haczyki i podskakują w kółeczku. Gdy zaczyna się muzyka marszowa dzieci ustawiają się w jednym rzędzie i maszerują w miejscu. Na sygnał rozchodzą się raz w lewo, raz w prawo i tworzą dwa koła chwytając się za ręce. Gdy cichnie muzyka dzieci dobierają się parami i tańczą w kole „Polkę Jarocinkę”, gdy zaczyna grać muzyka. Przy refrenie śpiewają; Dookoła, dookoła, dookoła, dookoła, raz i dwa (2x).
Zabawa „Rakieta”
Marsz w rozsypce po sali w rytm wystukiwanego rytmu na bębenku. Jeśli nauczycielka gra cicho dzieci maszerują na palcach, gdy głośno idą mocno uderzając stopami o podłogę, wysoko podnosząc kolana. Na hasło: Rakieta stratuje- biegną w różnych kierunkach przyspieszając tempo.
Ćwiczenia wyrabiające poczucie świadomego ruchu;
Zabawa „Wiatr”- dzieci chodzą między woreczkami rozłożonymi w sali. W tle słychać muzykę z odgłosami wiatru. Gdy jest spokojna, dzieci chodzą na palcach w umiarkowanym tempie. Nagle zrywa się wichura, dzieci biegają w różnych kierunkach robiąc obroty z uniesionymi rękami w górze dookoła siebie. gdy muzyka cichnie kładą się na dywanie i turlają się po nim jak listki.
Ćwiczenia wyrabiające poczucie świadomego rytmu;
Zabawa pt. „Chmurka”- dzieci chodzą po sali naśladując płynące chmurki na niebie, cicho wypowiadając sylabę „szuuuuuuu”. Aby nie zderzyć się z inną chmurą omijają leżące woreczki na podłodze. Na dźwięki bębenka i słowa nauczycielki „Burza”, dzieci w wyznaczonym miejscu kucają i głośno mówią; bum, bum, bum. Sygnał dźwiękowy (grzechotka) oznacza, że dzieci znów swobodnie poruszają się po sali mówiąc cicho słowa; szuuuuuuu.
Ćwiczenia naprężające i rozluźniające;
Zabawa „Pajacyk”- w tle słychać utwór Griega pt. „Poranek”. Dzieci leżą na dywanie zaczarowane w pajacyki. Powoli podnoszą się do pozycji stojącej wykonując ruchy tak jakby były pociągane za sznurki wypowiadając słowa tik, tak. Im głośniejsza muzyka, tym ruchy są bardziej intensywne i głośniej wypowiadają słowa tik-tak. Muzyka cichnie, pajacyk opuszcza głowę, opadają mu ręce, brzuch i nogi. Cichutko też mówi słowa tik-tak. Na koniec kładzie się w bezruchu na dywanie i milknie.
Ćwiczenia rozwijające koordynację ruchów;
Zabawa „Mróz maluje”- dzieci stoją w rozsypce, a w tle słychać muzykę Vivaldiego z cyklu „Cztery pory roku- zima”. Zaczynają chodzić po sali w różnych kierunkach, przytupując nogami, powtarzając słowa; tup,tup,tup. Chuchając w ręce i pocierając całe ciało wypowiadają słowa; huhuha- kilka razy . Cichnie muzyka i nauczycielka mówi; Mróz maluje, wówczas dzieci starają się jedna ręką malować kółka i kreski jak mróz po szybie a nogami przytupywać.
Ćwiczenia z tytułem zabawowym;
Zabawa „Ryby i raki”- dzieci podzielone na dwa zespoły. Kilkoro jest rakami, a pozostałe rybami. Zespół raków porusza się do tyłu opierając się na rękach i nogach powtarzając słowa; „idzie rak- nieborak jak uszczypnie będzie znak”. Na hasło; „Płyną ryby”- raki starają się uciec albo swoimi nogami objąć rybę wówczas ryba zamienia się w raka. Polowanie na ryby trwa dotąd, aż wszyscy staną się rakami. W grupach obowiązuje zasada, że każdy rak, któremu uda się złapać rybę zmienia ją w raka, a każda ryba, która złapie raka zmienia go w rybę.
Zabawa „Królowa Śniegu”
Dzieci odzwierciedlają za pomocą gestu i ruchu treść opowiadanej przez nauczycielkę baśni pt. Królowa Śniegu”. Naśladują podróż czarodziejskimi saniami, naśladują rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana. Na hasło; „Rozgrzewamy serce Kaja” – dzieci nabierają powietrze nosem i wydychają ustami mówiąc przy tym sylaby-hu, hu ha. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Ćwiczenia naprężające i rozluźniające;
- Zabawa „Balonik”- każde dziecko otrzymuje balonik do nadmuchania. Po nadmuchaniu nauczycielka przebija go szpilką. Po tym dzieci naśladują balony- nabierają dużo powietrza i udają, że pękają, kładą się na dywanie i swobodnie oddychają przez nos, rozluźniając swoje mięśnie.
Ćwiczenia rozwijające koordynację ruchów;
- Zabawa „Pieczemy ciasto”
Dzieci siedzą w kole i naśladują pieczenie ciasta. Wsypują mąkę do miski, mieszając obiema rękoma. Następnie wrzucają jajka- jedna ręka bierze jajko a druga skorupki wyrzuca za siebie. Aby ciasto się upiekło musimy je dobrze ugnieść, dlatego naśladujemy gniecenie ciasta wykonując ruchy naprzemienne – raz jedna ręka, raz druga.
Artystyczna współpraca
Potrzebne: kartki papieru, kredki
Grupa siedzi dookoła stołu. Wszyscy zaczynają rysować obrazek na kartce leżącej przed nimi. Na hasło “zmiana”, przenoszą się o jedno krzesło w prawo i kontynuują rysowanie czyjegoś obrazka. Zabawa trwa tak długo, aż uczestnicy wrócą na swoje miejsce. Można dać każdemu uczestnikowi jeden kolor kredki, aczkolwiek nie jest to niezbędne.
Zabawy i gry orientacyjno – porządkowe
Wartownik
Liczba uczestników – dowolna
Miejsce – równe, nie wielkie środku wyznaczone mniejsze prostokątne pole – „obóz”
Przybory – chustka do zawiązania oczu
Ustawienie
dzieci w luźnej gromadce na boisku(lub wyznaczonym miejscu do zabawy jedno z nich jako „wartownik” w wyznaczonym polu.
Przebieg zabawy. Dzieci, starają się podejść jak najbliżej do wartownika stojącego u wejścia do obozu. Wartownik ma oczy zasłonięte (rzecz dzieje się w nocy). Dzieci pragną dostać się do obozu od strony wejście, przed którym właśnie stoi wartownik wsłuchujący się pilnie czy nie usłyszy szmeru zdradzającego zbliżające się dzieci. Gdy go wyraźnie rozezna, wówczas woła „stój”, wskazując kierunek, z którego doszły go szmery. Podkradający zatrzymują się, a prowadzący rozstrzyga, czy rozeznanie jest słuszne. Jeśli tak, ruchem ręki wycofuje winnych do tyłu. Potem dzieci w dalszym ciągu skradają się, często na czworakach, a zawsze z niezwykłą ostrożnością i zwinnością. Gdy jakieś dziecko dostanie się do obozu, a więc gdy przekroczy zakreślającą wewnętrzny prostokąt, zostaje wartownikiem, a wartownik przechodzi do grupy, która udaje się na pozycję wyjściową. Na sygnał zabawa rozpoczyna się ponownie.
Odmiana punktowana: W wypadku zabawy na punkty, uczestnikom zakłada się kolorowe szarfy jednej drużynie jeden kolor drugiej inny. Osoba rozpoznana nie zamienia się na miejsce z wartownikiem tylko odchodzi na bok. Punkt zdobywa drużyna, która szybciej przejdzie przez linię wartownika nierozpoznana.
Uwaga. Ponieważ dzieci zbliżają się często całymi gromadkami, w momencie rozeznania odgłosu poruszających się należy cofnąć do tylu całą grupę, chyba, że zostanie dokładnie stwierdzone, które z nich i cofnąć. Dobrze jest ustalić, że należy cofać się np. 5 do 10 kroków.
Parzy-łapki
KTO WOŁA
Krąg, jedno dziecko odwrócone tyłem poza kręgiem. Wyznaczona osoba cicho woła. Dziecko ma wskazać tę osobę i powiedzieć jej imię.
ALARM
Dwa rzędy krzeseł zwróconych do siebie poręczami, wszyscy siedzą – jeden luzak. Obchodzi on rzędy w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. W dowolnym momencie uderza kogoś z siedzących w kolano z okrzykiem „alarm” i ucieka. Uderzony musi biec dokoła rzędów w odwrotnym kierunku niż uciekający. Kto pierwszy zajmie krzesło?
ZAMIANA
Każdy ma swój numer. Osoba w środku kręgu ma zawiązane oczy i wywołuje dwa numery, które od razu muszą się ruszyć i zamienić miejscami. Robią to po cichu by nie być złapanym. Złapany zostaje w środku.
„Lawina”
Zabawa bieżna
Miejsce: boisko, las
Dzieci stają w rozsypce. Jedno wyznaczone stoi z boku. Wyznaczone dziecko biegnie za uciekającymi, starając się któreś dotknąć ręką. Każde „ złapane” dziecko pomaga łapać. W ten sposób wszystkie dzieci są złapane i zabawa kończy się.
„Koty i myszki”
Zabawa bieżna
Miejsce: boisko
Oznaczamy dzieci 4 kolorami. Dzielimy (dużą grupę) na 4 zespoły. 3 zespoły tworzą koło, czwarty zespół to myszy. „Koty” znajdują się w domkach. Dzieci tworzące koło krążą i mówią wierszyk:
„Myszki, myszki, siedźcie w norze,
Bo pan kotek w złym humorze,
Tylko sapie, tylko mruczy,
Zaraz on was tu nauczy”.
Po wierszu koty łapią myszy i zaprowadzają do swoich domków. Zabawę powtarza się tyle razy ile jest grup. Zamiana postaci.
No comments:
Post a Comment